Klantcase: Gerard van Eeuwijk, Severinus

Toen Gerard van Eeuwijk dertien jaar geleden bij Severinus in dienst trad, fietste er iemand rond. Van meetpunt naar meetpunt en van tappunt naar tappunt. Diegene was de halve dag druk met Legionella-metingen en spoelingen. Het waren andere tijden. “En een zooitje”, herinnert Gerard zich. “Op het moment dat ik begon, heb ik eerst dit ‘probleem’ aangepakt.”

Gerard is coördinator huisvesting en gebouwbeheer bij Severinus; een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. “Ik ben verantwoordelijk voor alle installaties: water, elektra, verwarming en koeling”, licht hij toe. “En dat in zo’n vijftig panden. Ik heb onder meer woningen, het kantoorpand, een zwembad, supermarkt en dagbesteding locaties onder mijn hoede.”

LegionellaDossier en Clip’R

Hij kan dus wel wat hulp gebruiken. Niet van een collega op een fiets, maar van slimme oplossingen. Ook op het gebied van Legionella-beheer. “Een jaar of elf geleden zijn we alles al gaan digitaliseren”, vertelt Gerard. “Nee, dat was toen nog niet met Gijsen Advies. Dat balletje is vorig pas gaan rollen. Zij waren hier in opdracht van Kemkens voor het onderhoud van sommige installaties en van het één kwam het ander.”

“Er is me een hoop werk uit handen genomen”

‘Dat ander’ was het gebruik van beheertool LegionellaDossier en meetsysteem Clip’R. Volgens Gerard gebruiksvriendelijke hulpmiddelen. “Clip’R voert continue metingen uit met behulp van sensoren. Alle resultaten zijn vervolgens te zien in LegionellaDossier, waarmee ik het complete beheersplan voor alle gebouwen kan uitvoeren.”

Technische gebreken

Voordat Severinus de tools in gebruik nam, is er eerst een grondige analyse gedaan. En vanuit deze opname zijn er enkele technische gebreken boven water gekomen. “Zo zijn er keerkleppen die niet goed werken en dode leidingen ontdekt”, vertelt Gerard. “ Ook zijn er plekken opgemerkt waar te weinig keerkleppen zaten. Gijsen heeft echt alles open gehad; dat hebben ze gigantisch goed gedaan.”

Werk uit handen

Gerard is – gelukkig – tevreden. Hij voldoet weer aan de wet en regelgeving en profiteert van het gebruiksgemak. “Er is me een hoop werk uit handen genomen. Ik hoef eigenlijk alleen nog maar aanpassingen aan de installaties door te voeren. Ook moet ik ervoor zorgen dat de begeleiding de tappunten spoelt die niet te automatiseren zijn. En verder? Niet veel. Als er iets is, krijg ik automatisch een melding.”

www.severinus.nl

Categorieën